tOaLettklotter orsakar het kontrakursdebatt
Det här slagordet stötte jag på bakom en pappershandukshållare idag och kände att det var värt att lyfta fram denna åsikt till allmän debatt. Men vad handlar det om – kanske ett inlägg angående de välpreparerade motionsspårens utbredning i de mer eller mindre orörda orienteringsskogarna?
Allmän uppvigling
Kan inte Kontrakurs välsignas med lite het debatt? Även anonyma och personliga påhopp (gärna ovidkommande saker som utseende) är välkomna, men låt oss säga att detta bara gäller detta och inget annat inlägg. Kom igen nu, visa att Kontrakurs läsare är lika heta på gröten som Alternativets! För att elda massorna slänger jag ut en åsikt:
Jag var ute och tränade i skogen häromdagen då jag plötsligt upptäcker att de hade preparerat nya breda motionsspår i skogen. Det är förjävligt vad de förstör skogen med sina groteska motionsspår! Nog duger de gamla trampade stigarna lika bra! Dessutom bidrar detta till en onödigt revideringsjobb. Om folk måste ha autostrador i skogen ska de inte vara i skogen utan kan lika gärna hålla sig på asfalterade gångbanor inne i samhället!
(För personer med finsmakarhumor vill jag däremot passa på att ursäkta bokstavsleken i rubriken.)



Okej…
Det här stinker elitism lång väg! Orienterare äger ju inte skogen. Och ja: rubriken var usel.
Inlagd: 2009-11-28 kl 15:58
Ärligt talat är jag förvånad över att det inte har varit nån debatt som jag har märkt om de nya motionsspåren i nackareservatet/björkhagen. Om nån sågar ner en gren eller bygger ett hus blir det ett J Ä V L A liv, men i denna del av reservatet är det fan mer stig/väg än skog.
Det är ju inte som att det skulle bli trångt på de befintliga spåren heller, utom möjligen när centrum ok kör sina intervallpass, så jag fattar inte dealen. Det gick en väg från Hammarby sjöstad upp till 2,7km-spåret och ville man springa mer så finns ju hela hellasgårdens motionsspår, vägen till golfbanan och som sagt hela skogen.
Jag brydde mig inte så mycket om det innan, för jag fattade inte hur stort det skulle bli men det är ju sjukt mycket stig/väg nu och i flera fall går spåren väldigt nära varandra. Och är det nån, orienterare eller inte som inte håller med mig är han/hon d u m i h u v e t !
Inlagd: 2009-11-28 kl 16:37
Det är en av medlemmarna i Centrum som har varit med och tagit fram dessa spår, som jag tror är tänkta att brukas av rörelsehindrade som vill ut i naturen och inte bara vill hålla sig på asfalterade gångbanor inne i samhället. En god tanke kan man tycka men samtidigt medför det ju att naturen blir allt mindre natur och mer en anlagd park i staden.
Huruvida det är elitism, som ingen hävdade, vet jag dock inte. Jag tror även ickeorienterare kan tycka det blir lite väl mycket autostrador i den delen av nackareservatet.
Vänta nu, nu har jag varit inne på Stockholms stads hemsida och insett att det är motionsspår man gjort!
Karta

Frågan jag ställer mig är: Varför behövs Björkhagsslingan när elljusspåret i Kärrtorp finns? Kartan ljuger lite också. Det saknas några autostrador. Bland annat den mellan nordöstra delen av Kärrtorpsspåret och Sörmlandsleden strax öster om den. Eller jo det är något prickat där…
Här finns hela rapporten skriven av bl.a Centrums Lena Brunsell.
Inlagd: 2009-11-28 kl 17:43
Uttdrag ur rapporten:
”Området genomkorsas av en stor mängd upptrampade större och mindre stigar och det är välanvänt både för promenader, löpning, skidor och cykling. Avsaknaden av ordnade stigar och skyltning gör dock att området kan upplevas både svårorienterat, svårframkomligt och otryggt. Det stora antalet besökare i området gör också att det delvis är något slitet och att konflikter mellan olika användargrupper förekommer. Inom området finns bland annat ett stort antal träramper för BMX-cyklar som uppförts utan tillstånd.”
Med BMX menar man väl ändå Mountainbike?
”Samtidigt utgör området ett av de få mer ostörda tätortsnära naturområ- dena i denna del av Stockholm. I stora delar finns möjlighet att uppleva både skogskänsla (se karta 3), trolska miljöer och avskildhet från stadslivet. Dessa upplevelsevärden är till stor del beroende av avsaknaden av anlägg- ningar och livligare aktiviteter i området.”
Inlagd: 2009-11-28 kl 17:47
Skogen måste fortsätta vara fri och öppen – för alla orienterare. Jag har ett bra förslag på en slags skogstull för alla som inte springer orientering. Man köper ett passerkort (ungefär som ett fiskekort eller skidspårskort) hos närmaste orienteringsklubb. Elitorienterare kan på sina träningspass vara kontrollanter. Genom att staten betalar deras löner skapas en fantastisk win-win-situation: fler orienterare kan satsa på heltid, sporten växer, och skogen hålls ren från skräpet.
Inlagd: 2009-11-29 kl 3:03
Tvärtom…
Jag tycker att vi ska stänga skogarna.
Förbjud svampplockare, jägare, trädkramare och andra mulleverksamister. Inte fan får jag glida ner till ishallen, fotbollsplan eller idrottsplatsen när jag vill. Dom är statprivata och får endast nyttjas av föreningar som har sina inplanerade tider.
Skogen är vår idrottsplats. Är man inte medlem i en av SOFT godkänd orienteringsklubb får man inte ge sig ut i skogen. Punkt. Slut.
Vi kan väl vara snälla och även vi bjuda på en ”allmänhetens åkning”. Söndagar, Nov-mars, mellan 15,00-16,30, udda veckor får vanligt folk ge sig ut i skogen. Men bara i inhängnade slyområden givetvis. Vi vill ju inte att dom fina partierna ska trampas sönder.
PÅ sikt kommer stigarna tyna bort och vildmarken breder åter ut sig över Sverige.
Sen tar vi bort den där jävla datumgränsen i samma veva.
Inlagd: 2009-11-29 kl 8:46
det säger sig väl ändå själv att man inte kan handikappanpassa en skog!? för övrigt är det där spåret sannolikt för brant på flera ställen för att säkert kunna framföra tex en elrullstol på det, och ska man klara att själv framföra sin rullstol där, ja då kan man verkligen snacka elitidrott. Sen vill jag bara säga att om Stockholms stad brydde sig ett skit om sina funktionshindrade medborgare skulle de ge mer pengar till assistans/bistånd så att funktionshindrade verkligen kunde få göra det de ville. Har jobbat med en kille som älskade ridning och simning och a l d r i g kunde göra detta för att han a l d r i g kunde få nån timme dubbel assistans och det var för tungt att göra detta själv med honom. Däremot kunde jag själv dra runt honom på betydligt mindre och krokigare stigar än den grusväg som nu finns i nackareservatet.
Inlagd: 2009-11-29 kl 18:22
fast det var en väldigt fin rapport Lena ;)
Inlagd: 2009-11-29 kl 18:26
Shit, Aspleaf, jag har aldrig tänkt på det så. Det är ju fantastiskt!!!
Det gick med biltullarna.
Det gick med rökförbudet.
Det kommer att gå med skogsförbudet!
Inlagd: 2009-11-29 kl 23:06
Det här med fritt debatterande var ju en riktig succé. Flera intressanta funderingar lyftes fram, först lite försiktigt och sakligt, för att i slutändan ta en mer hårdnackad vändning och nå ett slags konsensus. Läsarna har sagt sitt, kanske kan man avrunda debatten med orden ”skogen åt orienterarna”.
Inlagd: 2009-11-30 kl 0:22
Du vill redan runda av debatten? Nu när den precis blivit intressant? Jaja
Inlagd: 2009-11-30 kl 8:26
Konsensus my ass! Skulle vi ha en folkomröstning tror jag snarare att en majoritet i vårt land skulle rösta på mitt trevliga förslag: Jag tycker vi ska stängsla in ett parti skog med högspänning, sen får gå in till er älskade skog allihopa så att vi kan låsa, tappa bort nyckeln och dra på full elstyrka! Ni kan få var sin såg så kan ni roa er med att såga sönder träden när ni tröttnat på att fjanta omkring efter era skärmar och äta blåbär.
Inlagd: 2009-11-30 kl 9:06
Nejdå, debatten fortsätter! Jag ville bara leka lite moderator och göra ett försök att hetsa fler att göra inlägg. Vi kör väl på tills sista ordet är sagt?
Den intressanta lösningen med elstängsel runt våra skogs-ghetton blir väl snarare elstängsel runt städerna och civilisationen i ett land som sverige som har så stor andel natur?
Men det är skitbra! Vi ska visa att vi är en värdig debattmotståndare till både alternativet och DN:s kommentarsfält (efter deras artikel om sågande orienterare). Mer åsikter!
Apropå det, här har jag en åsikt: Ibland kan jag bli trött på att man springer på folk mitt i skogen (eller på autostradorna) som går med hund. Det blir alltid en konstig situation, man vet att de tänker ”vad jobbigt, nu måste jag ropa till min okopplade hund att inte springa och bita ihjäl den där konstiga personen som springer omkring i skogen som värsta psykopaten. Man tappar ju koncentrationen av att ha en flåsande jycke och skrikande människa i närheten. Minst lika problematisk är hästarna. Kommer en häst kan man vara säker på att få en utskällning (av ryttaren) för att man inte visar hänsyn. Nu till poängen: jag vill se ett förbud mot häst och hund i naturen!
Vadå, förbjuda djur att vistas i naturen? Jag håller med om att det låter bakvänt. Men häst och hund är ju tama! Vi orienterare är ju mer vilda än dessa tamdjur skulle jag faktiskt våga påstå.
Inlagd: 2009-11-30 kl 10:12
Och det blir ju inte bättre när de har hunden kopplad. Då är snöret 50 meter långt och i nio fall av tio väljer hunden att väja åt ett håll och husse/matte åt ett annat.
Ja det är grymt kul att Kontrakurs blivit berikad med en sådan hopplös DN-kommenterare! Du är saknad, ingen!
Inlagd: 2009-11-30 kl 15:19