Kategori: Blogg

Sommarföljetongen: Hälmannen, del 2

I måndags var Hälmannen, dvs jag, på yoga som vanligt. Yoga har jag fått för mig ska vara botemedlet mot min stela kropp. Efter några månader av denna kvasiträningsform har jag tyvärr inte upplevt något uppsving vad gäller vighet och smidighet, men det kommer väl så småningom.

Efter passet bestämde jag mig för att prova en ny typ av rehabträning jag blivit rekommenderad på en annan spännande blog. Det gick ut på att man står på en plint eller liknande (i mitt fall en bänk) och hoppar ner och landar på tårna. En s.k. excentrisk träning eftersom musklerna/senan ska bromsa istället för att trycka ifrån. Det kändes bra.

Under eftermiddagen och kvällen cyklade jag runt på diverse ärenden vilket runt fyra mil till slut kan jag tänka mig.

Dagen efter kunde jag knappt räta mig ur sängen. Den ryggsmärta jag haft under den senaste månaden hade förvärrats rejält under natten. Det var till och med svårt att knyta skorna! Eftersom jag slängt mitt busskort var det bara att hoppa upp på cykeln och åka till jobbet. På kvällen cyklades det ut till undertecknads orienteringsklubbs våravslutningsfest ute vid Hellasgården. Och därefter hem. Resan hem blev lite av spiken i kistan.

Nästa dag var det rent åt helvete. Försökte gräva bort ryggskottet ute på kolonilotten, utan resultat. På fredagen fick jag tid hos naprapaten som drog och slet och satte nålar i skinkorna vilket var rätt så kul. Men inte släppte skottet.

Tyvärr verkar det vara värst på morgonen när jag släpar mig ur sängen. Som är ny (eller ja, jag fick den av en kompis). Och för mjuk. Jag måste köpa en ny säng! Eller?

Det fina i denna historia är att jag knappt orkar tänka på mina fotproblem!! Hurra!

PS. sju dagar kvar till Jukola? Kommer jag kunna springa? Kommer jag kunna gå? Kommer jag kunna gå på färjan ens?!

Inlagd: 2012-06-10
Skrivet av: Oskar
Etiketter: ,
Kommentarer via RSS
En kommentar
  • Uj en sån rysare! Jag har själv haft en liknande känsla i högerfoten, men inte mer än 3-4 år… :) Jag kan dock ha det under kontroll. Jag tejpar inför varje löppass längre än 30 minuter (och ja, jag kör faktiskt såna fortfarande) ett varv runt foten, strax framför hälen, för att hålla upp den där senan under foten. Då känns det bättre. Jag har också såna iläggssulor (under båda fötterna). Jag har inte velat hamna i den där karusellen runt homeopater, läkare, specialister, naprapater, fysioterapeuter, kiropraktorer o så vidare… så jag har inte tagit tag i det än!

    Min egen analys av av varför det startade är att jag ”plötsligt” tränade mycket mindre än förr. Foten försvagades av mindre träning, och den föll ihop, dvs jag orkade inte hålla upp hålfoten, och då belastades senans fäste mer. Att jag dessutom gick omkring i ”sockeplast” (fräna moderna skor med extremt tunn och mjuk sula) bidrog också. Det enda som inte passar med min analys är att jag fortfarande har problemen kvar…

    H Löfås i Linné har väl haft liknande problem, och vad jag minns var det sån där kudde. Jag tror han behandlades genom att ”fettsuga” hälen. Låter skumt. :)

    Jo, ett till tips. Ibland får jag sämre i hälen/hålfoten. Det skönaste är då att ta på mina Meindl-kängor för de har en extremt hård sula och foten böjs inte när man går. Gissar att träskor ger samma positiva avlastande effekt. Om det nu går att få fast iläggssulor i träskor…

    Ser fram emot att du får kuta snart, jag vet hur illa man mår av att inte få göra det. Heja heja!

    Av: Zerbembasqwibo
    Inlagd: 2012-06-25 kl. 10:30
Lämna en kommentar