Kategori: Blogg

Dags för Sverige att gå över till Emit?

Jag har alltid varit en förespråkare av Sport-Ident framför Regnl.. jag menar Emit. Pinnen har alltid känts smidigare att springa med och att behöva lägga ett litet pussel varje gång man ska stämpla har aldrig känts kul så värst kul. Men idag började jag fundera på om jag ska omvärdera mina åsikter.

Om jag nu skulle varit kaffedrickare hade jag helt klart satt det svarta guldet i vrång-strupen för en stund sedan då jag fick se bilden ovan i min Facebook-feed (eftersom jag är var ett fan av detta företag).

Om det varit Emit som hade stått bakom annonsen hade jag nog bara garvat eftersom jag mest brukar förknippa det stämplningssystemet med Finland där man är kända från att älska sexistisk reklam. Eller vad sägs om denna guldklimp?

Nu är dock inte Emit finskt utan norskt och har en av världens snyggaste loggor:

Slutsats: lägg ner SportIdent och sexistisk reklam. Inför loggor med retro-design samt värdiga annonser!

Uppdatering: SportIdent har bytt ut bilden mot denna. Tittar man riktigt noga ser man den gamla bilden vara på väg ner i avloppet.

Inlagd: 2012-06-25
Skrivet av: Oskar
Etiketter: , , ,
Kommentarer via RSS
25 kommentarer
  • Helt enig, hoppas dock innerligt att SI inser att annonsmaneret klingar så sjukt fel med vad deras varumärke normalt associeras med, gör om och gör rätt!

    Det grymmaste med Emit-loggan tycker jag är att T:et är spegelvänt för att hjälpa oss konsumenter att fatta vad Emit betyder = Time baklänges =)

    Av: Klasse
    Inlagd: 2012-06-25 kl. 18:03
  • Tack Klasse – hade inte fattat att emit var något annat än ett konstigt ord på ett bakvänt system, men nu ser jag det bakvända t:et – så skönt!

    Av: da
    Inlagd: 2012-06-25 kl. 18:28
  • What’s sexist in fact that girls like to change colors of their cloths?

    Av: Zbigniew
    Inlagd: 2012-06-25 kl. 20:46
  • Girls, or boys, can have any clothes they like. The problem is when girls become objects. Like the example above.

    Av: Oskar
    Inlagd: 2012-06-25 kl. 20:51
  • Fantastiskt tramsig reklam år 2012.
    Men, jag påpekar hellre för SI hur dålig deras reklam är än att börja använda ett sämre stämplingssystem bara för att SI gjort bort sig i en reklamkampanj.

    Av: Johan
    Inlagd: 2012-06-25 kl. 21:40
  • I don’t get the point. Why do you think this girl became an object?
    I will fight against any abuse you want me to, but here I can see nothing but a message telling ”you can have SI dongle in any color you need [your club color] or you can even change its color depending on you feeling”. What makes this image sexist one? Tha fact it’s a girl? The fact she hass long hair? Or the fact she’s got a breast? Most girls do. She’s not naked, her poses are not sexual ones. She’s rather dancing and she’s happy.
    I think you are exagerating a lot.

    Av: Zbigniew
    Inlagd: 2012-06-25 kl. 22:35
  • SI-cards are not often used while dancing, maybe at some parties to make sure only orienteers get into the rented nightclub, or just for fun collecting points for every visit to the bar…

    But this kameleont girl/mermaid doesn’t seem to be ready to practice any sport that SI is actually made for. The mermaid thing might be fun, but why is she dressed up and posing/dancing instead of practicing (forest) sports with suitable gear?

    If they want to promote club color cards, why dont they use runners dressed up like runners as models?

    Av: Klasse
    Inlagd: 2012-06-25 kl. 23:22
  • Verden ser ( gudskelov ) anderledes ud idag – kom dog videre istedet for at hænge fast i de gamle feminitiske dogmer,

    Av: Ulrik Illum
    Inlagd: 2012-06-26 kl. 8:16
  • Ulrik: zzznark.

    Av: Oskar
    Inlagd: 2012-06-26 kl. 9:59
  • Jag håller med dig Oskar! Nu ser dom bara ut som objekt. Av med kläderna så dom blir mer personifierade. Om det kommer SI-pinnar med pinuppor på så köper jag en ny direkt.

    Av: AspLövet
    Inlagd: 2012-06-26 kl. 11:17
  • Typiskt svenskar som gnäller på detta. vad är problemet? tycker svenska kvinnor, som måste vara de mest olyckliga i världen av någon anledning, skall kämpa mot sådant som verkligen betyder något, barnmisshandel, miljosforstoring etc. Istället för att gnälla om skitgrejer!

    Av: Anders
    Inlagd: 2012-06-26 kl. 12:32
  • Hallå jag är inte svensk kvinna! Jag är man.

    Av: Oskar
    Inlagd: 2012-06-26 kl. 13:14
  • Jag är säker på att svenska kvinnor gärna kämpar mot både barnmisshandel, miljöförstöring och andra saker som verkligen betyder något. Det är bara det är det är så himla svårt att göra det med en SI-pinne istället för en underkropp och ibland är det lite för kallt att åka skidor/stå på barrikaderna i bara bikini och då tänker jag att om vi börjar med att ta bort såna där små skitgrejer så kanske det blir lättare för både män och kvinnor att fokusera på de andra sakerna?

    Av: Mette
    Inlagd: 2012-06-26 kl. 14:46
  • ”Vad är kontrakurs?

    Kontrakurs ställer in en oväntad riktning på kompassen för att inte hamna i gamla upptrampade spår. Vi gillar att förnya en liten och insnöad värld som i de flestas huvud går under namnet orientering.”

    Tycker reklamen passar perfekt in på er beskrivning av er blogg. Härligt med företag/folk som vågar!

    Av: anonym
    Inlagd: 2012-06-26 kl. 15:13
  • anonym, eller hillebard kanske, vi gillar nytänkande och det är precis vad denna annons inte är.

    Av: Oskar
    Inlagd: 2012-06-26 kl. 16:01
  • Det känns ju helt omotiverat att det ska vara en kvinna i en klänning som åmar sig på en pinne. Hur har det ens en koppling till produkten? Tråkig reklam, om ni inte förstår det så borde ni ta er tid att fundera i lite andra banor.

    Av: Coscous
    Inlagd: 2012-06-26 kl. 16:44
  • And what has an old indian to do with Mars?
    http://www.youtube.com/watch?v=kN4489BNSDA
    (btw. this commercial is MUCH, MUCH more sexist than SI).
    And what John Cleese has to do with Polish bank?
    http://www.youtube.com/watch?v=Jf0FAQk7kso
    I think he became an object, don’t you think so? Does it mean it’s a sexist commercial? Or just ”objective” one?

    This SI commercial is not sexist to me. It brings a clear idea of changing colors when you want to. Meny commercials are trying to bring some ideas to people seeing it, not always very intelligent way but it’s not the reason one should bring up ”supposed sexism”. Sexism is when you try to attribute a role based on one’s sex. I cannot se it here.

    Av: Zbigniew
    Inlagd: 2012-06-27 kl. 10:14
  • I wouldn’t have made so much fuzz about it if it was orienteers in orienteering clothes, old, young, male female whatever that were on these SI-cards. But now it was someone who has nothing to do with it and is there only because she is attractive and sexy (and happened to have same dress colors). It’s so freakin outdated!

    Of course the indian commercial is horrible, racist etc (though I don’t speak german and have no idea of what they are saying).

    When it comes to Cleese he’s just this funny character that everyone knows about. It’s his persona. When it comes to this SI-girl it’s all about her body, make-up etc.

    It’s a clear difference.

    Av: Oskar
    Inlagd: 2012-06-27 kl. 11:53
  • Läs om One Way-annonsen på langd.se

    Av: Oskar
    Inlagd: 2012-06-27 kl. 14:28
  • Going your direction would mean that should John Cleese put a make-up it would be a sexist commercial. It’s creaziness.

    Before you mentionned it I didn’t even notices a makeup of the girl. The only thing I noted were colors of her cloths. Maybe you see much more than it really is?

    Av: Zbigniew
    Inlagd: 2012-06-27 kl. 15:27
  • Zbigniew>> What kind of useful information about the function of SI-cards do you find out of the picture? Or about the skis)

    If we accept a community where advertisment completely based upon ”ground” ideas about stereotype roles and prejudices, only meant to attract a big group of consumers (wich often happens to be young men who is the easiest group to get convinced of anything by just using easy strategies for playing on their sexual and emotional mind. That’s why military has always tried to recruit young men, they are easy to convince) and sell so much as possible is accepted, we will definetely not reach equalness between the genders.

    The problematics is that this kind of ”trick” is used, and have been used since long ago in all kind of situations where the potentional buyer´s attention needs to be caught without needing the reciever to give any mental counterperformance. The picture is used only to awake some kind of feeling, or so to say, to play an emotional game with the receiver.

    On this picture: http://www.jeffrey-bleiker.ch/bilder/designbilder/slides/masseneinwanderung-stoppen-svp-jeffrey-bleiker-initiative-begrenzung-saisonier.jpg

    , the same type of trick is used to catch the receiver´s emotions. What useful information does it give us? Is the immigration in Switzerland really a problem that has to be stopped? What will be better if the Swiss people vote for that party? Or is this just a small populistic party that does not really have any other useful ideas about how to rule a sucessful country?
    The political party have only used their national flag and the symbolics of a crowd of (black of course) pants and shoes walking on it, pushing the swiss honour down. The feeling wanted to awake= Those bastards is stepping on our honour! We must get rid of them!

    What I want to say is that this type of commercial shall be prevented in manner to help people making their own decisions and because no progress has never come out of prejudices .

    I would not say that my reaction is making a mountain out of a molehill either.
    Of course this is not a big problem (yet) in the orienteering movement, but if it is prevented on an early state, the risk is also lower.

    And please, don´t call me a communist now. If you anyway had thought so, read something about commercial, something about social psychology and ask the next woman you meet of how they think about beeing seen as objects.

    Av: Per
    Inlagd: 2012-06-28 kl. 23:58
  • Apropå rasism kan man jämföra med att det finns de som tycker det bara är helfestligt, nytänkande och harmlöst med t-shirts med budskapet ”bevara negerbollen” – sen så finns de som tar illa upp och inte tycker att man bör säga chokladboll i stället. En del tycker det är nytänkande med såna budskap (och ”vågat” att gå runt och provocera folk som ser t-shirten).

    För sisådär 30 år sen var ju denna typ av annonser med lättklädda kvinnor jättevanliga för tex bildäck, motorolja och liknande, dvs objektifierande reklam. Nu har turen kommit till orientering. Nyskapande och vågat eller bara objektifierande och gammalt traditionellt?

    Av: Daniel
    Inlagd: 2012-06-30 kl. 16:47
  • Inte det minsta nyskapande.
    Jag håller med Mette, det kan vara lite jobbigt att fokusera på de större problemen med en SI-pinne istället för en underkropp…

    Av: a.w.e.
    Inlagd: 2012-07-02 kl. 12:10
  • Det är alltid samma sak med sånt här. Reklamen äcklar och upprör mig. Men det som verkligen får mig att må dåligt är alla jävla idioter som inte kan se vad det är som är sexistiskt med den. Och om man kan se att Mars reklamen är rasistiskt måste man ju kunna se att den här reklamen är sexistisk. Och Anders jag hoppas verkligen att du lägger ned mycket tid på att kämpa mot sånt som ”verkligen betyder något”. Men även om du gör det tycker jag inte du har rätt att definiera vad det är som betyder något, när folk i den träffade målgruppen uppenbarligen tar illa vid.

    Av: Moa
    Inlagd: 2012-07-16 kl. 13:46
  • Nu har kontrakurs.se gått lite kontrakurs, SI är ett enkelt, snabbt, och mycket bättre system än emit, och nu finns supersnabba pinnar som knappt tar någon tid över huvud taget. Reklamen var kanske inte bra, men ”det är mänskligt att fela”, så fortsätt att använda Sport Ident

    Av: Oskar
    Inlagd: 2013-07-13 kl. 14:54
Lämna en kommentar